Co to są warsztaty profilaktyczne i kto może je prowadzić?

W każdej szkole możemy się spotkać z dziećmi i młodzieżą z różnych środowisk – od szczęśliwego i beztroskiego dzieciństwa po funkcjonowanie z ogromnym bagażem trudnych doświadczeń. Czy istnieje złoty środek na idealnie prowadzoną klasę, w przyjemnej atmosferze? Odpowiedź, niestety, brzmi “nie”. Pedagodzy i wychowawcy każdego dnia dokładają wszelkich starań, by grupa, którą mają pod opieką, była silna i świadoma zagrożeń, jakie niesie za sobą życie w społeczeństwie. Każdego dnia pojawiają się jednak nowe problemy, związane z konfliktami między uczniami, trudnymi sytuacjami oraz pojawianiem się wszelkiego rodzaju używek. Dlatego, aby wspomóc placówki oświatowe, na rynku dostępna jest bogata oferta warsztatów profilaktycznych. Są one prowadzone przez specjalistów, którzy potrafią dotrzeć do każdego ucznia i wzmocnić jego świadomość w kwestii integracji w społeczeństwie, używek i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

 

Co to są warsztaty profilaktyczne?

To działania o charakterze edukacyjnym, które ukierunkowane są na korygowanie deficytów i stymulowanie rozwoju umiejętności emocjonalno-społecznych. Mają na celu zapobieganie zaburzeniom, chorobom lub innym niekorzystnym zjawiskom społecznym. Zajęcia odbywają się w formie warsztatowej, co pozwala na samodzielną pracę każdego uczestnika oraz działania w grupach. 

 

Kto może prowadzić warsztaty profilaktyczne?

  • osoba posiadająca wykształcenie w kierunku pedagogicznym,
  • psycholog.

Wykształcenie to jednak tylko jeden z dwóch kluczowych czynników, które decydują o możliwości prowadzenia tego typu warsztatów. Osoba do tego wyznaczona powinna cechować się doskonałymi umiejętnościami interpersonalnymi, potrafić zaciekawić grupę odbiorców w każdym wieku i posiadać wiedzę na poruszane tematy. 

 

Jakie tematy można podejmować na warsztatach?

 

  1. Agresja i przemoc – jak sobie z nimi radzić? – na zajęciach dzieci dowiedzą się jakie są przyczyny powstawania negatywnych emocji, takich jak gniew i agresja oraz jak je rozładowywać. Dzięki warsztatom o tej tematyce uczniowie poznają także sposoby na radzenie sobie z tym zjawiskiem w momencie, gdy je zaobserwują lub gdy staną się jego ofiarą. 
  2. Profilaktyka uzależnień – dzięki tym zajęciom uczniowie zapoznają się z problemem różnego rodzaju uzależnień:
  • od alkoholu,
  • od narkotyków,
  • od e-papierosów,
  • od napojów energetycznych.

Poznają także mechanizmy, które przyczyniają się do powstania uzależnienia oraz sposoby na to, by bronić się przed sięganiem po używki. Prowadzący wykazuje także szereg negatywnych skutków uzależnień, zarówno w obszarze własnego zdrowia, jak i życia w społeczeństwie. Dzieci poznają także przykłady zachowań asertywnych, które pomagają w sytuacji, gdy ktoś namawia je na przykład do spożywania alkoholu lub sięgania po narkotyki. 

  1. Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni – dzieci poznają szereg zagrożeń, jakie niesie za sobą korzystanie z internetu. Zajęcia te mogą poruszać także tematykę uzależnienia od telefonu lub internetu. Na warsztatach o tej tematyce prowadzący uświadamia grupie, jakie konsekwencje niesie za sobą spędzanie zbyt dużej ilości czasu przed komputerem/telefonem oraz co czyha na nie w cyberświecie. 
  2. Emocje i komunikacja interpersonalna – to programy skierowane do dzieci w każdym wieku, które wykazują ważną rolę emocji w naszym życiu. Uczniowie poznają sposoby na skuteczne i bezkonfliktowe porozumiewanie się między sobą, poznają pojęcia werbalnej i niewerbalnej komunikacji.
  3. Integracja – Warsztaty ukierunkowane na nawiązanie relacji między uczniami w grupie, pokazanie im zalet współpracy i wspólnego zaangażowania. 

 

Oprócz zajęć skierowanych do dzieci warto zapoznać się także z ofertą dla rodziców oraz nauczycieli. Pamiętajmy o tym, że nie tylko specjaliści w tej dziedzinie powinni przekazywać rzetelną wiedzę na tematy poruszane na warsztatach. Są to sytuacje, z którymi możemy spotkać się każdego dnia, dlatego warto znać skuteczne sposoby na to, aby je wspierać lub im przeciwdziałać.