Agresja w szkole – jak sobie z nią radzić?

angry, boy, emotions-5655418.jpg

W placówkach oświatowych spotykają się różne osoby – uczniowie, nauczyciele, rodzice. Każda z nich ma realny wpływ na atmosferę panująca w szkole, wnosi 

w społeczność swoje doświadczenia i nawyki. Różnice, które pojawiają się wśród uczniów mogą być podstawą do wystąpienia agresywnych zachowań wobec siebie. Agresja zazwyczaj jest wyrazem złości, wynika także z zaburzeń behawioralnych osoby, która ją stosuje. Bez względu na źródło agresywnego zachowania, każdy jego przejaw wyrządza szkodę fizyczną lub psychiczną. 

 

Czym jest agresja?

To incydentalne zachowanie prowadzące do wyrządzenia komuś krzywdy – spadku samooceny, wykluczenia z grupy, zaburzenia poczucia wartości. Z pojęciem tym ściśle związana jest także przemoc – długotrwały proces, który oznacza przewagę nad ofiarą. Zazwyczaj ofiarami tego typu działań są osoby słabsze psychicznie i fizycznie lub posiadające pewne charakterystyczne cechy: kolor włosów, dysfunkcje, status społeczny itp. 

To także wynik okresu dojrzewania – zmiany w wyglądzie i zachowaniu nastolatków mogą prowadzić do konfliktów, które zmieniają się po czasie w agresję.  

 

Rodzaje agresji w szkole:

  1. fizyczna – przejawia się przez takie zachowania jak bicie, kopanie, popychanie
  2. psychiczna – to zastraszanie, wyśmiewanie, dokuczanie
  3. relacyjna – wykluczanie z grupy podczas gier i zabaw, przerw lub wycieczek szkolnych
  4. cyberprzemoc – obraźliwe wpisy na portalach społecznościowych, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat danej osoby w internecie



W jaki sposób radzić sobie z agresją?

Tego typu zachowania powinny być jednym z głównych tematów lekcji wychowawczych. Podczas zajęć warto w jasny sposób określać, które działania uczniów są akceptowalne, a na jakie nie ma zgody. Nauczyciel powinien skupiać swoją uwagę na wzmacnianiu grupy i zaznaczaniu, że różnice między uczniami nie muszą być źródłem konfliktów. Nauka wzajemnego szacunku, przedstawienie negatywnych skutków agresywnych zachowań oraz obserwowanie grupy to podstawy profilaktyki. Do zadań pedagoga należy także poruszanie z uczniami problematyki przemocy oraz wypracowanie zasad postępowania w obliczu takich sytuacji, zachęcanie uczniów do zgłaszania konfliktów. Walkę z agresją doskonale uzupełnią warsztaty profilaktyczne, które nie tylko przybliżą uczniom wagę tego problemu, ale także przedstawią skuteczne sposoby na walkę z tym zjawiskiem.