5 maja 2023 roku ogłoszono oficjalne zakończenie pandemii koronawirusa. Był to ciężki czas dla nas wszystkich, nie tylko ze względu na obawy dotyczące własnego zdrowia. Byliśmy skazani na rozłąkę z bliskimi i codzienny stres – przeglądaliśmy internet w poszukiwaniu najnowszych danych, z obawą wykonywaliśmy testy. Niestety, sytuacja na świecie dotknęła też dzieci i nastolatków. Czy istnieją skuteczne sposoby, by wspierać uczniów po izolacji?
Zdalne nauczanie
W szkole dzieci uczą się nie tylko obowiązkowego materiału. Każdy dzień to szansa na integrację z grupą rówieśników, wspólne rozmowy i zabawy. Niestety, pandemia zmusiła oświatę do wprowadzenia zajęć zdalnych. To wiele godzin spędzonych przed ekranem komputera – najmłodsi, zamiast szykować się do szkoły, musieli jedynie włączyć urządzenie i połączyć się z grupą na lekcje.
Nuda
Wypad po zajęciach na plac zabaw przy szkole nagle stał się niemożliwy. Dzieci nie mogły także zapraszać do domu kolegów lub koleżanek, uczęszczać na dodatkowe aktywności, rozwijać swoich pasji i zainteresowań. Jedyną formą rozrywki był komputer – świat wirtualny musiał na jakiś czas zastąpić wszystko wokół.
Emocje
Frustracja spowodowana izolacją może mieć poważne skutki w przyszłości. Dzieci potrzebują integracji, rozmów i zabaw, co w jednym momencie zostało im odebrane przez sytuację na świecie. Najpoważniejsze skutki zdalnych zajęć to:
poczucie osamotnienia,
stres przed powrotem do szkoły,
depresja,
ogólne przygnębienie,
zaburzenia snu.
Pamiętajmy, że najmłodsi dużo wiedzą i obserwują – dane dotyczące skutków pandemii mogą wpłynąć negatywnie na ich poczucie bezpieczeństwa i powodować paniczny lęk o własne zdrowie.
Jak pomóc dziecku?
Obecnie wszystko wróciło “do normalności”. Zajęcia odbywają się w szkołach, mamy dostęp do wszystkich form aktywności poza nią. Czy to oznacza, że problem został rozwiązany? Niestety, okazuje się, że nie. Badania pokazują, że skutki izolacji będziemy obserwować wśród dzieci i młodzieży nawet przez najbliższe 5 lat. Aby zadbać o zdrowie psychiczne uczniów należy podejmować następujące kroki:
obserwowanie uczniów i pytanie ich o emocje podczas lekcji wychowawczych,
rozmowa z rodzicami na zebraniach,
zachęcanie uczniów do dodatkowych aktywności poza placówką,
pomoc psychologiczna,