Integracja dzieci z Ukrainy - przykłady gier i zabaw

Sytuacja za naszą wschodnią granicą sprawiła, że zarówno my, dorośli, jak i dzieci musieliśmy przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości. W ramach wsparcia dla uchodźców z Ukrainy zjednoczyliśmy siły i postaraliśmy się o to, aby zapewnić im godne warunki do życia w naszym kraju. W szkołach przeprowadzono szereg modyfikacji, by dzieci z Ukrainy mogły kontynuować naukę w ich murach. W jaki sposób zintegrować klasę, by różnice kulturowe nie były źródłem konfliktów, a pretekstem do wzajemnego poznawania się? Dziś o tym opowiemy.



Gry i zabawy w oparciu o współzawodnictwo

Nic tak nie integruje, jak wspólny cel do osiągnięcia. Wszelkie zabawy, w których dzieci muszą wspólnie grupą pracować na wygraną sprawdzą się doskonale. Co ważne, są to gry ruchowe, zatem nie pojawi się w nich problem bariery językowej. W tego typu aktywnościach występuje podział grupy, dzięki czemu dzieci dopingują się i wspierają wzajemnie.

 

Statki

Cel zabawy jest jeden – zatopić okręty przeciwnika!

Zasady: uczestników dzielimy na 3 osobowe grupy. Każda z nich zamienia się w okręt podwodny, który ma za zadanie zniszczyć inne okręty. Dzieci ustawiają się jeden za drugim, kładą sobie ręce na ramiona. Każdy uczestnik ma zasłonięte oczy – wyjątkiem jest kapitan na końcu statku. To od niego zależy powodzenie operacji. Może wydawać rozkazy, ale pozostali uczestnicy nie mogą ze sobą rozmawiać. Jeżeli grupa się rozłączy, zostaje zdyskwalifikowana z gry.

 

Przeciąganie liny

Cel: Przeciągnięcie wraz z całą drużyną liny na swoją stronę.

Zasady: Dzieciom wręczamy linę, której środek przewiązany jest np. kolorową wstążką. Obok środkowej części liny ustawiamy sędziego, wyznacza środek pola i rozstrzygnie, kto wygrał tę zabawę. Wyznaczony sędzia daje wyraźny znak startu obydwu drużynom i puszcza linę. Rozgrywka trwa do momentu, aż któraś z grup przeciągnie zawiązaną na linie chustkę w swoją stronę, poza przestrzeń wyznaczona na środku pola.

 

Gry i zabawy na poznanie siebie

 

Mam na imię…

Cel: wzajemne zapoznanie się

Zasady: ustawiamy uczestników w kole. Pierwszy gracz mówi swoje imię i pokazuje wymyślony przez siebie gest, a reszta grupy musi to powtórzyć. Potem kolejny gracz wypowiada imię poprzednika, pokazuje jego gest, następnie mówi swoje imię oraz pokazuje gest. 



Części ciała

Cel: integracja i poznanie słownictwa

Zasady: Uczestnicy biegają po sali, do momentu, aż wybrana osoba poda liczbę i nazwę części ciała np. „4 kolana”. Po usłyszeniu komendy dzieci dobierają się w grupy o podanej liczbie i stykają się wskazanymi częściami ciała. W grupie, gdzie są osoby nieznające języka, można wprowadzić karty z liczbami oraz narysowanymi częściami ciała. Osoba, która pozostanie poza grupami wydaje kolejną komendę.