System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego to przede wszystkim promowanie standardów jakości i realna pomoc w doborze odpowiedniego programu wpisującego się w dane zagadnienia profilaktyki: uzależnienia, zachowania problemowe uczniów, promocja zdrowia psychicznego. Które programy są warte uwagi? Dziś o tym opowiemy.
Debata
W obecnych czasach statystyki bezlitośnie pokazują, że po używki w naszym kraju sięgają coraz młodsze osoby. Wynika to z tego, że są ogólnodostępne oraz wiedza
o nich nie jest dostateczna – młodzież nie jest świadoma zagrożeń, jakie niesie za sobą sięganie po alkohol w wieku rozwojowym. Aby skutecznie przeprowadzić profilaktykę w szkole warto zapoznać się z Debatą.
Jest to program z zakresu profilaktyki uzależnień (alkohol), skierowany do uczniów klas 5 i 6 szkoły podstawowej. Co ważne, grupą odbiorców powinny być osoby,
u których nie wystąpiła jeszcze inicjacja alkoholowa. Jego głównym założeniem jest promowanie abstynencji, przedstawienie konsekwencji spożywania alkoholu
w młodym wieku i zapobieganie przedwczesnemu sięganiu po tego typu używki.
Debata opiera się na trzech strategiach:
Korekta przekonań normatywnych – ma na celu zburzenie stereotypu, że do dobrej zabawy potrzebne są używki. Skupia się na przedstawieniu pozytywnych aspektów zachowań na trzeźwo. Strategia ta jest podstawą całego programu – promocja życia w trzeźwości.
Kształtowanie systemu wartości – to ukazanie negatywnego wpływu alkoholu na nasze funkcjonowanie w społeczeństwie – rozwoju przyjaźni, miłości, relacji
Konsekwencje – przedstawienie realnych i bolesnych konsekwencji spożywania alkoholu
Program Debata jest ściśle chroniony prawami autorskimi – tylko osoby posiadające pełnomocnictwo autora (Krzysztofa Wojcieszka) są uprawnione do szkolenia realizatorów.
Unplugged
To kolejny program z zakresu profilaktyki uzależnień (alkohol, narkotyki, nikotyna). Skierowany jest do dzieci w wieku 12-14 lat oraz ich rodziców. Unplugged koryguje błędne przekonania, które wydają się normą (“wszyscy biorą, to nic złego”), a także przedstawia konsekwencje stosowania substancji psychoaktywnych. Program obrazuje także granicę pomiędzy okazjonalnym i problemowym stosowaniem używek. Jego główne cele to:
Zmiana podejścia do używania substancji psychoaktywnych
Wykształcenie w uczniach umiejętności, które ochronią ich przed używkami
Skupienie uwagi na kompetencjach wychowawczych rodziców, by byli bardziej świadomi problemu i mogli z nim walczyć.